تیلت شدن در پوکر

درک مفهوم تیلت در پوکر

  • 29/04/2019
  • 0

اصطلاح تیلت در پوکر زمانی به کار می‌رود که بازیکن حالتی عصبانی یا از کوره در رفته از خود نشان دهد. به صورت کلی تیلت یا در ایران آنگاج نتیجه یک بدشانسی و یا باخت یک پات سنگین است. همچنین می‌تواند بر اثر چند مسئله دیگر، مثل باخت دست‌های پیاپی یا اذیت شدن توسط بازیکنان دیگر به وجود بیاید.

اصطلاح تیلت از بازی پینبال ریشه گرفته، در این بازی شما باید توپی را با استفاده از دستگاه پرتاب می‌کردید تا درون حفره‌های تعبیه‌شده قرار بگیرد و همچنین باید از خارج شدن توپ از بین دسته‌ها جلوگیری می‌کردید و سعی می‌کردید امتیاز بیشتری کسب کنید. وقتی کلمه «تیلت» روی دستگاه نشان داده میشد به این معنی بود که گیم‌اور شدید و باید پول بیشتری برای ادامه بازی بدهید. تیلت در پوکر نام خود را از بازی پینبال گرفته است. وقتی شما ضعیف و غیرمنطقی بازی می‌کنید، که اغلب بر اثر این موضوع اتفاق می‌افتد که دست قوی‌تان به دست ضعیف حریف می‌بازد و کارت‌های کمی که او می‌خواهد منجر به باخت شما می‌شود. در این شرایط شما نامتعادل و سرگردان و اصطلاحا تیلت می‌شوید.

احساساتی که باعث تیلت شدن می‌شوند

تیلت هنگامی که بد بازی می‌کنید چون بازی بهتری بلد نیستید، به وجود نمی‌آید. اگر شما در بازی اشتباهی انجام دادید و یا شرایط را اشتباه برداشت کردید این موضوع نیز تیلت به حساب نمی‌آید. بسیاری از پوکریست‌های حرفه‌ای ممکن است با این موضوع مخالف باشند اما وقتی شما به دلیل خستگی یا بازی بیش از حد هوش و تمرکز خود را روی بازی از دست داده‌اید معنی تیلت شدن نمی‌دهد. مگر هنگامی که «می‌دانید» که بیش از حد خسته هستید و خود را در معرض خطر قرار می‌دهید، در این زمان است که شما تیلت شده‌اید.

وقتی که احساساتتان را در بازی دخیل می‌کنید و از استراتژی‌هایی که می‌دانید اشتباه است استفاده می‌کنید، ضعیف بازی می‌کنید و تیلت هستید.

عوامل تیلت

اتفاقاتی که می‌تواند باعث تیلت شدن یک بازیکن شود به عنوان عوامل تیلت شناخته می‌شود و در بازیکن‌های مختلف متفاوت است. اصلی‌ترین مقصر این اتفاق یک باخت بسیار بد است، اما عوامل دیگری مثل بدشانسی، بحث با بازیکنان دیگر و نخوردن کارت‌هایتان به صورت طولانی نیز منجر به این اتفاق می‌شوند. فاکتورهای دیگری مثل داروها، الکل،‌ نداشتن تغذیه یا خواب مناسب، مشکلات خانوداگی نیز موثر هستند و بازیکن را برای تیلت شدن روی میز آسیب‌پذیر می‌کنند. در ادامه به بررسی عوامل تیلت و نحوه شناخت آن‌ها به صورت دقیق‌تر می‌پردازیم.

دانش قدرت است

شما نیاز دارید بدانید چه اتفاقی می‌افتد. داشتن دانش شما را قدرتمند می‌کند، تا زمانی که درک نکنید چه اتفاقی برایتان درحال وقوع است توانایی غلبه بر آن را نخواهید داشت. هر زمان که دریافتید تصمیم خود را در بازی از روی احساسات می‌گیرید و اگر احساساتتان در بازی دخیل نبود آن کار را انجام نمی‌دادید، تیلت هستید.

وقتی در ریور تصمیم به کال سختی می‌گیرید، فقط برای اینکه از حریف متنفرید و فکر می‌کنید سعی در دزدیدن پات دارد، تیلت شده اید.  اگر بخاطر بی‌صبری با دست متوسط خود شخصی را ری-ریز می‌کنید، فقط برای اینکه سعی دارید سریع‌تر پات بزرگی ببرید، تیلت هستید. اگر دستی که می‌دانید ارزش رِیز دادن دارد را فقط به خاطر اینکه می‌ترسید روی چیپ‌های خود ریسک کنید، چک می‌دهید تیلت شده‌اید.

تیلت شدن در پوکر

تیلت شدن چقدر طول می‌کشد؟

تیلت می‌تواند در یک دست اتفاق بیافتد، یا ماه‌ها یا حتی بیشتر نیز طول بکشد. اما به صورت کلی مدت زمان آن از زمان شروعش تا هنگامی که از بازی خارج می‌شوید است، به این دلیل که یا احساساتتان به حالت عادی برمی‌گردد یا پول و چیپتان تمام می‌شود.

همه افراد تیلت می‌شوند(بعضی‌ها بیشتر)

هر بازیکنی تیلت می‌شود. هیچ پوکریستی از تیلت شدن در امان نیست. بهترین بازیکنان پوکر اغلب تیلت نمی‌شوند، یا آن را کنترل می‌کنند. به این دلیل که پس از کسب تجربه‌های زیاد در طول بازی‌هایشان در برابر تیلت شدن مقاوم شده‌اند و تاثیرات شانس روی بازی را تجربه کرده‌اند. رسیدن به این درجه از مقاومت در برابر تیلت باید هدف هر بازیکن پوکری باشد.

نوع بازی و تیلت شدن

آیا تیلت شدن در نوع خاصی از بازی‌های پوکر اتفاق می‌افتد؟ این موضوع بیشتر درباره بازیکنان است و به نوع بازی مربوط نمی‌شود. فقط اینکه بعضی بازیکنان نسبت به دیگران در برابر آن آسیب‌پذیرتر هستند. البته بازی‌هایی که نیاز به عکس‌العمل سریعتری دارند و میزهای سنگین شرایط راحت‌تری را برای تیلت شدن به وجود می‌آورند و عوامل تیلت در آن‌ها قوی‌تر عمل می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید:   آیا پوکربازان دوست دارند که فرزندان‌شان نیز حرفه‌ی پوکر را دنبال کنند؟

عواقب تیلت

تیلت شدن ضعف جدی‌ای در نحوه بازی شخص به وجود می‌آورد. هر زمان که تیلت می‌شوید تصمیمات ضعیفی می‌گیرید و به درستی بازی نمی‌کنید. اگر دچار تیلت خفیف و کوتاهی شوید احتمالا بتوانید بدون خسارت از بازی خارج شوید. اما تیلت‌های طولانی‌تر هرچه بدتر و سخت‌تر باشند باعث می‌شود که شما مقدار بیشتری از پول خود را ببازید. اگر تیلت شدن بسیار شدید باشد شما تمام چیپ روی میز خود را می‌بازید، و حتی ممکن است دوباره خرید کنید و باز هم روند باخت را ادامه دهید.

برای اکثر بازیکنان پوکر معمولا در این شرایط ترک کردن بازی برای چند دقیقه یا حتی چند روز کافی است تا به حالت روانی و سبک بازی خود بازگردند. اما برای عده دیگری که به وفور تیلت می‌شوند، به این دلیل که نمی‌دانند مشکلشان چیست احساساتشان به بازی‌های بعدی و بعدتر انتقال می‌یابد و از آن خارج نمی‌شوند. و برای این بازیکنان تیلت شدن باعث از دست رفتن کل سرمایه آن‌ها می‌شود.

انواع مختلف تیلت در پوکر

چند نوع تلیت شدن داریم که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تیلت بِرسِرکِر(Berserker): سریع و عصبانی

فرم اصلی تیلت شدن، یک ورژن از پوکر فاجعه‌آمیز. شناختن این نوع تیلت بسیار آسان و غلبه روی آن بسیار سخت است. تیلت برسرکر با سبک بازی لوز-اگرسیو همراه است. بازیکن از کوره در رفته و عصبانی از باختش است و به شدت سعی دارد با استفاده از شرطبندی و رِیز دادن آن را جبران کند. به عبارتی هر دستی که می‌گیرد از نظر او شرایط بازی کردن را دارد و با آن اُورپلی می‌کند و یا کال‌های نامعقول انجام می‌دهد و بلوف‌های بی‌منطق می‌زند.

مثل هر تیلت شدن دیگری،‌ برسرکر نیز باعث ضررهای جبران‌ناپذیر اقتصادی به شما می‌شود. تا زمانی که بازیکن به حالت عادی‌اش باز نگردد و یا به صورت شانسی دستی را برنده نشود(هر دو مورد معمولا اتفاق نمی‌افتد) او قبل از این که میز را ترک کند کم‌کم به سمت باختن تمام چیپ‌ها و پول‌هایش می‌رود.

تمام فرم‌های تیلت در درجات و شدت‌های مختلف پدیدار می‌شود و زمان آن نیز متغیر است، اما در مورد برسرکر این موضوع صدق نمی‌کند. نتیجه نهایی برای این بازیکن معمولا این است که پس از باخت بانکرول او به شدت صدمه می‌بیند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد سپس با ناراحتی میز را ترک می‌کند.

تیلت لیلی-لیوِرد(Lily-livered): ترس فراوان

به اندازه تیلت برسرکر واضح و آشکار نیست، بلکه دقیقا نقطه مقابل آن است. تایت-پسیو بودن  در حقیقت نوع مخفی از تیلت شدن است، این بازیکن سعی دارد از دید دیگران و ضربه خوردن محفوظ بماند. بیشتر اوقات آن‌ها حتی نمی‌دانند که در واقع تیلت هستند. و چیزی که تیلت لیلی-لیورد را خطرناک می‌کند همین شناخته نشدن‌اش است.

این بازیکنان همیشه به دنبال دلیلی برای فولد دادن می‌گردند و در مقابل هر دلیلی برای شرطبندی یا ریز دادن مقاومت می‌کنند. بخاطر اینکه این تیلت نقطه مقابل برسرکر است، دلایل به وجود آمدنش نیز تقریبا با آن مشابه بوده و به دلیل یک باخت بد یا باخت‌های مداوم و طولانی‌مدت به وجود می‌آید. اما در این حالت بازیکن عصبانیتی از خود نشان نمی‌دهد و تلاشی برای برگرداندن پولی که باخته نمی‌کند، بلکه ترس از این را خواهد داشت که پول بیشتری از دست ندهد. با این حال او همچنان از بازی خارج نمی‌شود و به جای آن مثل یک فرد ناشی به بازی ادامه می‌دهد.

در این نوع بازیکن بعد از تیلت شدن در کوتاه‌مدت پول زیادی نمی‌بازد. مشکلی که به وجود می‌آورد در درازمدت است، به این دلیل که او تمام پات‌هایی که می‌توانست برنده شود و باید برنده می‌شد را ریز نداده است. در تلاش برای کم کردن باخت‌هایش، بازیکن تیلت‌شده بردهایش نیز به حداقل می‌رسد.

تیلت شدن در پوکر

تیلت برنده: من پادشاه جهان هستم!

در حالی که شاید بی‌معنی برسد، اما این نوع تیلت شدن نیز برای بازیکنی که حس می‌کند همه دست‌ها را می‌برد مشکلات جدی به وجود می‌آورد. احساسات قوی‌ای که پس از برد در بازیکن شکل می‌گیرد باعث تغییر سبک بازی او و باختش می‌شود. تیلت برنده می‌تواند بازی شما را به یک یا دو حالت تغییر دهد. در حالت اول بازیکن به دلیل بردهایی که داشته احساس شکست‌ناپذیری می‌کند و بازی او لوز-اگرسیو می‌شود. با مقدار زیادی از چیپ که به تازگی به دست آورده روبرو می‌شود و خودش را متقاعد می‌کند که کار اشتباهی انجام نمی‌دهد. با دست‌هایش اورپلی می‌کند و برای دست‌های ضعیفش پول زیادی می‌دهد و در مسیر باخت قرار می‌گیرد. در بهترین حالت او بخش کوچکی از بردهایش را از دست می‌دهد. در بدترین حالت نیز باخت‌هایش او را عصبانی می‌کند و او را به سمت تیلت برسرکر می‌کشاند.

این مطلب را از دست ندهید:   اسلو-رول در پوکر (Slow Roll) – قسمت اول

تیلت برنده همچنین زمانی اتفاق می‌افتد که بازیکن به چیپ‌هایش وابستگی بالایی پیدا می‌کند و نمی‌تواند با فکر باخت آن‌ها روبرو شود. او تصمیم می‌گیرد روی چیپ‌هایش بخوابد و تلاش می‌کند با استفاده از یک بازی تایت و ضعیف از چیپ‌هایش مراقبت کند.

تیلت بی‌حوصلگی: احتیاج به سرعت بیشتر

یک مرحله پایین‌تر از تیلت برسرکر است و بر اثر ناامیدی بازیکن از این که کارت‌هایش برای مدت زیادی نمی‌خورد اتفاق می‌افتد. نتیجه: بازی لوز او سعی می‌کند روند بازی را سریع‌تر سازد و کاری کند که یک «اتفاق» رخ دهد. بازیکن کال‌های بی‌منطقی می‌کند که به صورت نرمال آن‌ها را انجام نمی‌داده است، دلیل این کارش فقط این است که او از ریختن کارت‌هایش خسته شده است.

این اتفاق بیشتر در بازی‌های لایو می‌افتد، جایی که بازیکن فقط محدود به این است که در یک میز بازی کند. اما در بازی‌های آنلاین نیز شاهد این موضوع هستیم. حتی اگر در چند میز نشسته باشید و در همه آن‌ها کارت‌های متوسطی به شما داده شود که روی فلاپ اتفاقی برایشان نمی‌افتد، شرایط برای تیلت بی‌حوصلگی به وجود می‌آید. اما این نکته که تیلت بر اثر بی‌حوصلگی در مقایسه با تیلت‌های دیگر می‌تواند برای شما بی‌ضرر باشد باعث فریب خوردنتان خواهد شد. هیچ چیز بدون ضرری در تیلت شدن وجود ندارد. اگر تنها یک بار لوز و بی‌منطق کال کنید و باخت سنگینی بدهید راه شما به سمت تیلت برسرکر باز خواهد شد.

تیلت برای اثبات کردن: راهی طولانی به سمت باخت

حالتی مخفی از تیلت برسرکر است، زمانی اتفاق می‌افتد که بازیکن احساس خصومت نسبت به حریفش پیدا می‌کند، که معمولا بر اثر بحث و جدل یا یک باخت خجالت‌آور به وجود می‌آید. مشابه با تیلت برسرکر بازیکن به سمت بازی لوز-اگرسیو پیش می‌رود و غیرمنطقی بازی می‌کند، بلوف‌های نامعقول می‌زند و هدفش به سخره گرفتن حریفش است. تمام این اتفاقات به تنهایی زمینه را برای ایجاد فاجعه فراهم می‌کنند.

بازیکن تحت این تیلت اقدام به تغییر دادن سبک بازی خود به شکل‌های متفاوت می‌کند و دست به اجرای نمایش‌های مختلف در بازی خود می‌زند تا به بازیکنان دیگر نشان دهد که چه بازیکن پوکر فوق‌العاده‌ای است. اگر خوش‌شانس باشد تغییرات بازیش باعث مقدار کمی باخت در او می‌شود، در غیر این صورت او کل استکش را خواهد باخت.

تیلت دلسردی: امیدی به بازگشت نیست

این نوع تیلت هنگامی اتفاق می‌افتد که بازیکن از چیزی که مایک کارو به آن «آستانه بدبختی» می‌گوید، عبور می‌کند. وقتی باخت‌های مداوم برای یک بازیکن به صورت طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد، او اعتقاد پیدا می‌کند که دیگر توانایی برد ندارد و حس می‌کند به هر روش منطقی که بازی کند خواهد باخت. دلش به حال خودش می‌سوزد و تمام دست‌هایش رو فولد می‌دهد و هیچ تلاشی برا اینکه خوب بازی کند ندارد. دیگر برای برد هم تلاشی نمی‌کند. او تسلیم شده است. البته که می‌تواند بازی را ترک کند اما یکی از علائم اصلی بازیکن تیلت شده این است که او نسبت به ترک بازی سماجت می‌کند. به جای این کار در بازی می‌ماند و با بازی لوز-اگرسیو باقی‌مانده پولش را دور می‌ریزد، البته او بیشتر لوز بازی می‌کند و توانایی لازم برای تهاجمی بازی کردن را نخواهد داشت.

جمع‌بندی

شما می‌توانید باهوش‌ترین بازیکن جهان باشید، تمام استراتژی‌های بازی را بدانید، به شکلی بی‌نظیر حریف‌هایتان را بخوانید، آدزهای پیچیده را در لحظه محاسبه کنید، اما تمام این مهارت‌ها هنگامی که تیلت شده‌اید برایتان سودی نخواهد داشت. پوکر بازی است که پول و ذهنتان در آن روی یک خط حرکت می‌کنند. اگر مسئله‌ای خون شما را به جوش بیاورد شما قربانی تیلت می‌شوید. اگر نتوانید تیلت شدن خود را کنترل کنید غیرممکن است بتوانید در درازمدت برنده باشید، همچنین اگر از آن آگاه نباشید نمی‌توانید کنترلش کنید.

شما باید بدانید چه وقت‌هایی این اتفاق برایتان می‌افتد، زمانی که شما تصمیمات پوکر را از روی احساسات، عصبانیت، ترس، بی‌حوصلگی و غیره می‌گیرید مشخصا تیلت شده‌اید. داشتن یک دوست، مربی و یا شخصی که نظاره‌گر بازیتان هست در این مواقع می‌تواند بسیار مفید باشد و با هشدار دادن به شما از این اتفاقات جلوگیری کند. اما در هر صورت این اتفاق برایتان خواهد افتاد.

حال می‌دانید که چگونه فرم‌های مختلف تیلت را تشخصی دهید، قدم بعدی این است که بفهمید در مواجهه با آن چه باید کنید. چگونه آن را از بین ببرید یا بهتر بگوییم، در مرحله اول بدانید چگونه از آن جلوگیری کنید. در درس بعدی به بررسی راه‌های مواجه شدن با تیلت خواهیم پرداخت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *